Als verkeersdeelnemer ontkom je er bijna niet aan, de situatie van een ongeval. Dit kan een eenzijdig ongeval betreffen, zoals een schuiver, maar dit kan ook in relatie tot medeweggebruikers het geval zijn. Ongeacht de situatie of toedracht is het altijd goed om te weten wat je wel of juist niet zou moeten doen. In deze blog besteden we aandacht aan hetgeen wij belangrijk achtten, wanneer je betrokken raakt bij een ongeval.
Er zijn talloze scenario’s te bedenken die zouden kunnen plaatsvinden wanneer je met je motor op pad bent. Toch zit er wat ons betreft een gradatie van belangrijkheid in, met betrekking tot wat wel en niet te doen. We hebben hiervoor de volgende term bedacht, namelijk PLAT. In dit geval staat plat voor Persoonlijke veiligheid, Letsel, Andermans veiligheid & Technische staat.
Persoonlijke veiligheid: Afhankelijk van de omstandigheden is het van groot belang om rekening te houden met je eigen veiligheid, nadat het ongeval heeft plaatsgevonden. Zo is het nogal een verschil of je een schuiver(tje) hebt gemaakt op een landweggetje, of op de autosnelweg. Logischerwijs is er in het laatste geval sprake van meer en sneller achteropkomend verkeer. Bepaal of je (nog) in direct gevaar bent en verplaats jezelf in noodsituaties naar een veilige omgeving, zoals de berm. Lig je wel relatief veilig, blijf dan in eerste instantie liggen waar je ligt en neem het volgende punt van PLAT in acht.
Letsel: Je zou denken dat je snel genoeg door hebt of en wanneer er sprake is van letsel, echter is dit niet helemaal correct. Je mag er vanuit gaan dat er bij het ondergaan van een ongeval een stoot adrenaline vrijkomt in je lichaam. Deze adrenaline zorgt ervoor dat je beter in staat bent om jezelf in veiligheid te brengen, ondanks dat er sprake is van letsel. Het duurt een paar minuten voordat de adrenaline af begint te nemen en je lichaam de signalen van letsel door gaat geven. Dit is dan ook de reden dat iemand alleen verplaatst zou mogen worden in geval van uiterste nood. Het kan meer schade aan iemand toebrengen wanneer die onnodig verplaatst wordt en er bijvoorbeeld sprake is van een botbreuk. Het is niet altijd direct zichtbaar of er sprake is van botbreuken of ander letsel, dus ga hier voorzichtig mee om! Basiskennis van EHBO is altijd goed om paraat te hebben, echter schakel in geval van de minste twijfel altijd de hulp in van professionals, zoals ambulancepersoneel. Als omstander is het vervolgens raadzaam om bij het slachtoffer te blijven, diegene gerust te stellen en kalm te houden. Voorkomen is beter dan genezen!
Andermans veiligheid: Wanneer je met anderen rijdt (of wanneer je getuige bent van een ongeval) is het naast de persoonlijke veiligheid ook noodzakelijk om te denken aan de veiligheid van de medeweggebruikers. Ligt iemand in (of net na) een bocht, dan zal achteropkomend verkeer dit waarschijnlijk pas erg laat opmerken. Als je de mogelijkheid hebt, zorg dan dat iemand een ruime afstand voor de plek van het ongeval het overige verkeer attendeert op gevaar. De gepaste afstand is uiteraard ook weer afhankelijk van de weg omstandigheden. Plaats eventueel een voertuig voor de plek waar het slachtoffer ligt en maak indien mogelijk gebruik van de gevarenlichten van dit voertuig. Markeer duidelijk de plek van het ongeval! Afhankelijk of politie bij het ongeval betrokken word, zou je ook kunnen denken aan het uit de weg ruimen van brokstukken en andere zaken die gevaar kunnen opleveren voor het andere verkeer. Houd hierbij rekening dat de technische recherche nog zo goed mogelijk sporenonderzoek moet kunnen doen. Eventuele doorstroom van het overige verkeer is gewenst, mits dit geen gevaar oplevert voor het slachtoffer.
Technische staat: Blijkt na eerder genoemde checks dat de berijder van de motor volledig in orde is, dan kun je overgaan op de beslissing om wel of niet verder te rijden. Het klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar doe hiervoor altijd een uitgebreide check van de motor. Lekt er vloeistof uit het voertuig? Zijn de bedieningsknoppen nog allemaal in orde? Is de motor nog recht en zitten er geen losse onderdelen (zoals kuipdelen) aan? Functioneren de remmen nog? Zijn de banden nog op spanning? Het zijn allemaal zaken die moeten worden nagelopen voordat je kan overwegen om verder te rijden. Alleen wanneer zowel de berijder als de motor nog in goede staat verkeren zou je kunnen overwegen om verder te rijden. Neem hiervoor absoluut de tijd en schakel bij twijfel altijd een bergingsbedrijf in!
Hopelijk helpt ons ezelsbruggetje “PLAT” jullie om de juiste dingen te doen, in geval van een (motor)ongeval. Hopelijk is het nooit nodig om dit toe te moeten passen, maar weet wat te doen wanneer het noodlot toeslaat. Meermetmotoren wenst iedereen vele veilige kilometers toe!
