Ga naar de inhoud
Home » Blogs en berichten » Blogs » Blog; Gedragsregels in groepen

Blog; Gedragsregels in groepen

Het klinkt wellicht een beetje zwaar, maar wanneer je met meerdere motoren gaat rijden, zijn er een aantal belangrijke gedragsregels waarvan je op de hoogte zou moeten zijn (en die je van tevoren zou moeten bespreken).

In mijn vorige blog “Rijden in gezelschap” heb ik al even stilgestaan bij het onderwerp veiligheid, wanneer het gaat om je rijpositie in gezelschap. Oftewel het baksteensgewijs rijden. Vandaag wil ik je graag meenemen in een aantal overige gedragsregels voor het rijden in gezelschap.

Rijdt je eigen rit

Dat wil zeggen dat je zelf verantwoordelijk bent en blijft voor de geldende verkeersregels (denk aan door rood rijden, of snelheid). Daarnaast is het van groot belang om niet boven je kunnen te gaan rijden. Dit is de grootste veroorzaker van ongelukken bij het rijden in groepsverband. Laat je dus vooral niet opjagen door de rijder achter je. Probeer ook niet ten koste van alles de rijder voor je bij te houden. Een goede groep past zijn snelheid aan aan de minder ervaren rijder(s).

Positie indeling van de rijders

Omdat er tijdens het rijden sprake is van harmonicavorming bij optrekken en afremmen, is het verstandig om (naast de baksteenformatie) rekening te houden van de plaats waarop de minder ervaren rijders komen te rijden. In de regel geldt dat achter de voorrijder (een ervaren rijder) als eerste de rijders met de minste ervaring komen. Des te verder achterin, des te meer ervaren de rijder zou moeten zijn. Dit in verband met voertuigcontrole en verkeersinzicht. Tijdens de rit word er onderling niet ingehaald en blijven de rijders op hun eigen (baksteen)plek rijden. Dit zorgt voor rust en overzicht voor iedereen.

De voorrijder en hekkensluiter

Zoals hierboven al vermeld zijn zowel de voorrijder als de hekkensluiter bij voorkeur de meest ervaren rijders. Met de huidige beschikbare communicatiemiddelen, staan de voorrijder en hekkensluiter bij voorkeur in verbinding met elkaar. De voorrijder geeft het tempo voor de hele groep aan en houdt tevens in de gaten wat er achter hem gebeurd. De hekkensluiter houdt in de gaten dat de groep compleet blijft (alle rijders dienen immers voor hem/haar te blijven). Bij pechsituaties blijft de hekkensluiter bij het pechgeval. Als het goed is wordt het dan ook vrij snel duidelijk wanneer de groep niet meer compleet is en word dit opgemerkt door de voorrijder.

Wat te doen bij uiteenvallen van de groep

Het kan altijd gebeuren dat er tijdens een rit voorrang moet worden verleend, waardoor de groep onderbroken wordt. Dit hoeft geen probleem te zijn wanneer hier (met alle rijders) duidelijke afspraken over zijn gemaakt. De laatste persoon die nog met de voorrijdersgroep mee is gekomen blijft -in geval van afdraaien van de doorgaande weg- wachten op de eerste rijder van de achterblijvers (uiteraard op een veilige plek). Zolang er dus niemand langs de kant staat geldt de regel dat de doorgaande weg (oftewel rechtdoor) moet worden gevolgd. Staat er een rijder links of rechts na een kruising (of rotonde), dan is dat de vervolgrichting. Het is de verantwoordelijkheid van elke rijder om dus op te merken of de rijder achter hem of haar daar ook nog zit (en hiernaar te handelen). De voorrijder houdt in de gaten of de groep niet teveel uiteenvalt, of dat het niet te lang duurt voordat iedereen weer bij elkaar is. Mocht dit wel het geval zijn, dan zal hij of zij de groep op een veilige plek stilzetten tot iedereen weer compleet is. Met deze afspraak hoef je dus nooit in paniek te raken dat je het voorste deel van de groep kwijt raakt en voorkom je gevaarlijke situaties door bijvoorbeeld door rood te rijden.

Navigatiemiddelen

Tegenwoordig zijn er steeds meer rijders die beschikken over navigatiesystemen op de motor. Een zeer handig hulpmiddel, dus rust zoveel mogelijk individuele rijders uit met de te rijden route. Helaas geven sommige systemen toch in dezelfde route soms andere aanwijzingen. De voorrijder bepaald uiteindelijk de route, dus die word altijd gevolgd. Geeft jouw navigatie anders aan, dan pakt hij vaak vanzelf de juiste route wel weer op na de foutieve aanwijzing. Door het volgen van de voorrijder voorkom je dat de groep zich onbedoeld opsplitst. Ook al weet je zeker dat de voorrijder een navigatiefout maakt, dan is dat maar zo. Er zal dan vanzelf wel een plek worden gekozen om de gehele groep te laten keren.

Hopelijk helpen bovenstaande regels je om met meer vertrouwen aan een groepsrit deel te nemen. Er zullen ongetwijfeld nog aanvullende regels zijn, maar dit is wat mij betreft wel de basis. Mocht je zelf nog mooie aanvullingen hebben, laat die dan achter in de comments.

gedragsregels in groepen