Ga naar de inhoud
Home » Blogs en berichten » Blogs » Blog; Rijden in gezelschap

Blog; Rijden in gezelschap

Ik rijd jaarlijks veel kilometers op de motor, de meeste daarvan alleen. Ik vind het ontspannend om volledig zelfstandig te kunnen bepalen hoe ik de rijcondities inricht. Rij ik snelweg of binnenwegen, rijd ik tot de tank leeg is of stop ik tussendoor voor pauzes, is het tempo vlot of juist relaxed, zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn ook allemaal zaken die van belang zijn wanneer ik in gezelschap rijd. In dit blog zal ik een eerste aanzet geven voor wat betreft rijden in gezelschap.

Motorrijden is in beginsel een individuele bezigheid. Jij hebt er ooit voor gekozen om je A-bewijs te halen. Tijdens het lessen merkte je al meteen het verschil met lessen in een auto. Je hebt op de motor immers niemand naast je zitten die fysiek kan ingrijpen mocht dit nodig zijn.

De druk en verantwoordelijkheid is meteen volledig bij jou neergelegd.

Wellicht heb je in je sociale omgeving mensen die ook al motorrijden, wat ervoor heeft gezorgd dat je dit ook zelf wilde kunnen. Misschien was jij de eerste en enige in de familie die gek genoeg was om op zo’n gevaarlijk ding te kruipen. Hoe dan ook, voor de meeste motorrijders wordt het gros van de kilometers zelfstandig en alleen gereden. Het ultieme gevoel van vrijheid.

Ondanks het solistische karakter van motorrijden, vormen motorrijders een hechte community. Het delen van deze mooie hobby, passie en lifestyle verbind. Motorrijders groeten elkaar onderweg, helpen elkaar in pechsituaties en zoeken elkaar op tijdens treffens en bij het boeken van accommodaties.

Voor veel rijders komt er dan ook onherroepelijk het moment dat ze met meerdere motoren tegelijk onderweg zijn. Gepland of bij toeval.

Maar wat zijn dan zaken om rekening mee te houden?

Laat ik beginnen met een klein stukje basiskennis op het gebied van verkeersveiligheid.

Sommigen zullen de term al wel kennen, maar het baksteensgewijs rijden is de meest belangrijke vorm van rijden, wanneer er sprake is van meer dan een motor.

Dit principe geldt zowel bij georganiseerde ritten als bij toevallige ontmoetingen onderweg en luidt als volgt.

Net als bij metselwerk in een muur (waarbij van twee rijen de stenen om en om liggen), rijden de rijders om en om links en rechts van de as op hetzelfde rijvak. Hierdoor ontstaat voor elke rijder een beter overzicht met betrekking wat er voor hem of haar gebeurd. Daarbij komt ook nog eens dat je een langere remweg hebt, mocht er onverwachts geremd worden. Deze vorm van rijden heeft betrekking op rechte stukken weg. Voor bochten geldt dat de rijders achter elkaar gaan rijden zodat de ideale lijn door de bocht kan worden genomen en ze elkaar daarbij dus niet in de weg rijden. Na de bocht keert iedereen weer terug naar de plaats op het rijvak die hij voor de bocht had.

Bij heb lessen heb je als het goed is geleerd om links van het midden (de as) van je rijvak aan te houden, als meest ideale positie op de weg. Mocht je een willekeurige andere motorrijder onderweg tegenkomen, dan is de kans dus groot dat die rijder ook op die positie rijdt. Het is dan aan jou, als tweede rijder, om positie rechts van de as te kiezen. De volgende rijder komt dan weer links te rijden, enzovoorts. Ga niet te dicht op je voorganger rijden omdat je dan het risico loopt in zijn of haar dode hoek terecht te komen. Tevens kan dit een onveilig gevoel bij je voorganger opleveren, mocht die onverwacht moeten uitwijken of remmen.

Wanneer je vaker met dezelfde personen rijd, raak je automatisch op elkaar ingespeeld. Rijdt je voor het eerst met anderen, dan is het raadzaam om van tevoren even af te stemmen wat er van elkaar verwacht wordt. Houd elkaar tijdens het rijden in ieder geval goed in de gaten, zodat er geen onveilige situaties ontstaan. Dit heeft betrekking op positie op de weg, maar ook op snelheid, vermoeidheid of andere signalen die wellicht worden afgegeven. Zoek bij twijfel altijd een veilige plaats op om te stoppen en check wat er aan de hand is. Ga zelf in ieder geval nooit boven je kunnen rijden om de rijder voor je bij te houden!

In een volgende blog zal ik verder stilstaan bij enkele gedragsregels die gelden wanneer je met een groep gaat rijden.

Hopelijk vond je deze informatie informatief en kan je hier je voordeel mee doen in de praktijk.